Studiu de specialitate: FOLCLOR LITERAR ROMÂNESC – AVANTAJELE SI DEZAVANTAJELE UNUI CURS OPŢIONAL
prof.
STAN Cristina
Şcoala
cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului,
Com.
Chiojdu, Jud. Buzău
I.
PROBLEMATICA LUCRĂRII
Lucrarea îşi propune să evidenţieze avantajele şi dezavantajele unui curs
opţional.
Cursul
propus facilitează descifrarea şi aplicarea în practică a acelor abilităţi
şcolare, ce permit şi stimulează valorizarea elevilor ca subiecţi ai
propriei lor formări, prin participarea activă la procesul construcţiei
cunoaşterii şi acţiunii specifice domeniului studiat, în grupul de învăţare din
care face parte.
II.
CURSUL OPŢIONAL Folclor literar românesc - PREZENTARE
GENERALĂ
Cursul opţional de Folclor literar românesc încearcă să înarmeze elevii cu un complex
specific de valori, reprezentări, căi de gîndire, moduri de comportament,
caracteristice vieţii tradiţionale şi transmise de generaţii de-a rîndul prin
creaţii folclorice. Pentru
asigurarea calităţii în receptarea textului popular a fost necesară crearea
unei motivaţii puternice, identificarea resurselor puse la dispoziţie de şcoală
şi de alţi factori, stabilirea procedeelor care vor asigura în mod efectiv
atingerea scopurilor propuse, identificarea rezultatelor cursului şi ale
finalităţilor altor obiecte de studiu care pot fi corelate. Realizarea şi
aplicarea în practică a cursului a necesitat parcurgerea unor etape:
proiectarea, predare – învăţare, luarea în considerare şi a curriculumului
ascuns; stabilirea unor relaţii comunitare în vederea atingerii scopurilor
educaţionale stabilite, a ethosului, climatul şi cultura şcolară.
III.
DEMERS STRATEGIC
Pentru buna desfăşurare a cursului am urmărit definirea indicatorilor de
performanţă pentru evaluarea calităţii. Ei trebuie să îndeplinească următoarele
cerinţe: ca instrumente cantitative şi calitative să fie vizibili şi
măsurabili, luînd în considerare contextul în care funcţionează şcoala,
optimizarea activităţii precum şi posibilitatea efectuării unor comparaţii
transversale şi longitudinale. Indicatorii de performanţă sînt informativi şi
relevanţi. Rolul lor e acela de a crea, de a menţine motivaţia şi satisfacţia
grupului de interes, fiind uşor de înţeles şi de aplicat.
În proiectarea unităţilor de învăţare am ţinut seama de centrarea
demersului didactic pe obiective şi nu pe conţinuturi, precum şi implicarea
următorilor factori: - obiectivele scontate – de ce am ales calea - se regăsesc
în obiectivele de referinţă;
-
activităţi prin care voi atinge obiectivele – sunt precizate în rubrica
“activităţi de învăţare”;
-
evaluarea activităţii elevilor se stabileşte prin descriptorii de performanţă;
- analiza
resurselor trebuie să specifice mijloacele materiale prin care voi realiza cele
propuse.
Resursele necesare cuprind: sinteza cursului, texte auxiliare (culegeri,
antologii, enciclopedii, hărţi), mijloace audio – video. În condiţiile noului curriculum, parcurgerea
cursului propus nu este obligatoriu liniară. Programa trebuie străbătută în mod
necesar de toţi participanţii la curs sub îndrumarea dascălului, care poate
adapta conţinutul. Ca resurse am considerat: timpul necesar, spaţiul în care se
desfăşoară ora de curs; resursele umane (elevul cu personalitatea sa; dascălul
cu experienţa, dar şi celelalte influenţe ale comunităţii).
Evaluarea va conţine descriptori de performanţă sau obiective de evaluare
(specifice unităţii de învăţare şi deduse din obiectivele de referinţă vizate,
prin coroborarea acestora cu detalierile de conţinut preconizate, precum şi o
probă de evaluare stabilită pentru a vedea măsura achiziţiilor elevilor). Obiectivele de referinţă sunt cele
prevăzute în programă. Resursele se referă la timp, organizarea clasei,
materiale suport.
CONCLUZII
Aplicarea tehnologiilor educative moderne în studiul producţiilor populare
cu vădit iz arhaic mi s-a părut o continuă provocare. Impactul pe care acest
obiect l-a avut asupra elevilor, receptivitatea acestora m-a determinat să
propun în cadrul pachetului educaţional “Cultură şi civilizaţie românească”
studiul cursului opţional Folclor literar românesc pe parcursul a
4 ani, în speranţa că astfel voi reuşi formarea interesului pentru studiul
folclorului şi al civilizaţiei autohtone.
Referinţe
bibliografice::
1. NEAGU,
M. Material suport. Programul de pregătire a cadrelor didactice pe probleme
de didactica disciplinelor. Bucureşti: CNC. 2001.
2. STOICA,
A. Ghid general de evaluare şi examinare. Bucureşti: Editura Aramis.
1996.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu